Z historie
Odkazy
Balza
Model-frekvence
Čmelák Z-37
Caproni Ca.3
Albatros C.III
Fokker Dr.I
MiniCorado
MiniCorado 2
Bücker
Spitfire
FanMax review
Junior review
Joy HLG review
Argo review
Champion/Svist
Vermont Belle
Spion
Bendy 280
Vespid
Dílnička
Elektronika


Junior -výrobce: Potenský
Rozpětí: 900mm (35,5")
Délka: 640mm (25,2")
Hmotnost: 180g (6,35oz)
Motor: Turnigy 2230/1780Kv
Accu: 2xLiPol 800mAh -zatím



27.06.2009 Tak jsem dostal další model na sestavení. Je z EPP, což není můj oblíbený materiál. Ale co bych pro kamaráda neudělal. Model jsme objednali přímo u výrobce. Díly jsou v kartonové krabici i s návodem. Návod není psaný, ale je obrázkový. Vypadá to docela přehledně a jednoduše, u každého spoje je naznačeno, jakým lepidlem lepit. Drobnosti, které jsou v sáčku, obsahují snad úplně všechny díly pro dokončení. Je tu dokonce i brusný papír, blimpy na serva atd. Jen mohl návod obsahovat soupis jednotlivých dílů, aby si stavitel mohl projít, zda má všechno. Podle návodu jsem tedy začal motorovou přepážkou. Její umístění je jednoduché, počítá se i s vyosením motoru vpravo. Některé operace, jako je vyříznutí prostoru pro regulátor do EPP, jsou již hotové, takže je možné tyto operace při stavbě vynechat.



06.07.2009 Jako další bylo potřeba zkompletovat a vlepit baldachýn. Vzhledem k tomu, jak podrobně ukazuje návod každou operaci, mohl zde také naznačit nutnost naříznutí EPP trupu, které je potřeba udělat, aby bylo možné vlepit podpěry. Veškeré další nařezávání trupu je již vyznačené. Baldachýn jsem vlepil, na konci propíchl bambusové párátko, které slouží k uchycení upínacích gumiček. Pokračuval jsem kabinkou. Modrý průhledný plast bylo potřeba nepatrně upravit nůžkama, aby sedl. Takováto kabinka vypadá docela dobře. Operace následující, je vytvoření podvozku. Ale vzhledem k tomu, že model bude přistávat jen do trávy, podvozek zatím montován nebude. Ovšem ty kola opatřená bačkorami vypadají fakt kouzelně. Když jsem ale zkusil bačkory nasadit na kolečka, bylo to moc na těsno. Bude se muset zvětšit otvor v bačkorách, aby bylo možné s kolečky otáčet. Následovalo slepení směrovky a výškovky, následné přilepení k trupu. Trošičku jsem narazil na problém s lepidlem. Použil jsem vteřiňák pro polystyren, ale i tak mi spoj vyleptal. Veškeré spoje jsem tedy proved Purexem. Doporučuji pro toto lepení zakoupit lepidla doporučované v návodu (dodavatelem je taktéž Potenský). Do kabiny jsem nasadil serva. Použil jsem HTX500. Sedly naprosto perfektně do vyříznutých otvorů. Jsou tam tak těsně, že dalšího zajištění není třeba. Podle dokumentace jsem zalepil páky do kormidel a nařízl trup po obou bocích. Tam jsem vtlačil bowdeny táhel ke kormidlům. Zajistil jsem je několika kapkami sekundového lepidla. Táhla jsou na jednom konci ohnuta. Tímto koncem jsou zasunuta do kormidel. Na páky serv jsem nasadil dodané blimpy, do nich pak vsunul táhla a zajistil dotažením šroubku. Připravil jsem pohonnou jednotku. Kabely motoru zkrátil a napájel přímo na regulátor. Kabel pro připojení k přijímači bylo potřeba také zkrátit. Zbytečně dlouhé kabely není kam schovat. Motor jsem připevnil a regulátor vsunul do připraveného otvoru. Kabely serv a regulátoru byly zasunuty do přijímače a přijímač vsunut do opět připraveného otvoru. Anténu bylo potřeba vyvést z kabiny. Pro to je přiložena plastová trubička, která se propíchne skrz trup směrem dolu. A tam už stačí opět od trubičky směrem dozadu, trup naříznout. Anténu jsem vtlačil do této drážky, zbytek může volně vlát. Baterii jsme prozatím zvolili LiPol 2S 800mAh. Tu majitel modelu vlastní. Později třeba dokoupí větší. Do výrobcem vyříznutého otvoru baterie sedla naprosto perfektně. Pro větší, se pravděpodobně bude muset zvětšit. Příprava křídla byla jednoduchá. Do vyříznuté drážky se vlepí výztuha, pak přilepí uši. Nakonec jen přilepit vyztužení v místech, kde je křídlo připoutané ke křídlu. Po smontování jsem zkusil těžiště. Neuvěřitelné. Vyšlo přesně do místa uvedeného výrobcem. To už se mi dlouho nestalo. Je potřeba podotknout, že i když jsem nezvolil komponenty udané výrobcem, veškeré díly jsem volil tak, aby hmotnostně vycházely stejně. Je pravda, že jsem nepoužil podvozek. Ten je před těžištěm. Ale na druhou stranu, pokud se použije větší, doporučovaná baterie, která je zase za těžištěm, zase se dostanete s těžištěm do toho správného bodu. Je vidět, že výřezy pro komponenty nejsou umístěné náhodně, ale tak, aby těžiště vyšlo co nejlépe...















16.07.2009 Tak model dokončen, už je u svého majitele. Ten je spokojen, létá denně. Ale zpět k modelu. Protože je zájem i o informace k použité elektronice, tak tedy... Motor je použitý Turnigy 2230/1780Kv (27g). Tento motor má zbytečně mnoho výkonu, stačil by i slabší, ale brzo najde určitě využití ve vjetším modelu. S vrtulí 8/4" model dokáže letět přímo k nebi. Odběr je 10,2A. Samozřejmě tuto vrtuli jsem nakonec na modelu nenechal. Doporučil a odzkoušel jsem model s vrtulí 7/3,5". Stále veliká rezerva výkonu. Na plno je odběr 5,5A. To už je rozumné a na použitý dvoučlánek LiPol 800mAh se létá 15min. Serva jsou použita HTX500 (5g), regulátor Turnigy 10A (9g). Přijímač je Corona 4-kanál se syntézou (5g). Celková hmotnost modelu vyšla nižší, než udává výrobce -180g (díky menší baterii). Proč tato výbabva? Majitel upřednostnil nízkou cenu, což jsem mu schválil. Pro takový model není třeba hledat TOP komponenty. Tak a jak létá? Prostě v pohodě. Pro začátečníka ideální. Není o čem psát. Snad jen, že přemet je bez problémů, a dokonce je možné udělat výkrut -ano, to mě překvapilo. :-) Jinak model je skutečně jen pro úplné začátečníky. Kdo už trochu létat umí, brzo ho model omrzí. U modelu se vyskytují drobné neduhy, které jsou dané použitým materiálem. Křídlo se pod gumičkami trochu prohýbá, ocasní plochy jsou velmi choulostivé -nejsou z EPP. Za letu to nevadí, ale při převozu je třeba dávat si velký pozor. Majitel modelu každý den hlásí, jak si zalétal. Je nadšený, létá s ním na zahrádce, není problém přistát na malém plácku -i k noze. Původně jsem chtěl mít několik připomínek, ale je to model právě pro takového začátečníka, a ten je jak vidím naprosto spokojený... Ještě jsem si vzpoměl na návod ke stavbě. Je dobře zpracovaný, a je třeba podotknout, že pokud si zakoupíte doporučené vybavení, nebo přímo kompletní set, tak v návodu naleznete zapojení i nastavení této elektroniky. Mám na mysli především nastavení regulátoru.

K hodnocení: Možná se zdá příliš vysoké, ale i když je model z EPP (brr,nemám rád), hodnotím podle možností, jakých výsledků je možné dosáhnout u modelů této kategorie.












Hodnocení Body(10=max)
Zpracování 9
Kompletnost a kvalita příslušenství 9,5
Výkres. dokumentace, návod 9
Let, ovladatelnost 9,2
* Pokud výrobce objeví tuto stránku a bude mít zájem okomentovat můj popis a hodnocení, uveřejním jeho komentář v plném znění. JF *