Z historie
Odkazy
Balza
Model-frekvence
Čmelák Z-37
Caproni Ca.3
Albatros C.III
Fokker Dr.I
MiniCorado
MiniCorado 2
Bücker
Spitfire
FanMax review
Junior review
Joy HLG review
Argo review
Champion/Svist
Vermont Belle
Spion
Bendy 280
Vespid
Dílnička
Elektronika


Joy HLG -výrobce: Hořejší model
Rozpětí: 1500mm (59")
Délka: 890mm (35")
Hmotnost: cca 315g (11,1oz)
Motor: Turnigy 2822/25
Accu: 2xLiPol 800mAh



22.03.2009 Kamarád za mnou přišel, že se mu moc líbí tohle letadlo (od Hořejšího). Požádal mě, abych mu ho složil a zalétnul. Krabici tento týden přinesl. Provedení je perfektní. Takže až mi dojde objednaná elektronika, zkusím s tím něco udělat. Krabice obsahuje potažené křídlo -tři části, gondolu, uhlíkovou trubku, směrovku, výškovku a modelářskou bižuterii. V krabici je přiložen návod a výkres.

03.04.2009 Už mám veškerou elektroniku, tak se tomu budu po chvilkách věnovat. Postupovat budu podle návodu -takže uříznout špičku trupu a zalepit motorovou přepážku. Po odříznutí jsem ale zjistil, že průměr motorové přepážky budu potřebovat větší. Tedy pokud chci, aby vrtulový kužel průměr 30mm co nejlépe navazoval. Nová přepážka má téměř o 2mm větší průměr. Motůrek jsem zvolil takový, jaký doporučuje výrobce. Tedy 30g. Jeho velikost mi vyšla do špičky trupu naprosto přesně. Moc místa nezbývá. ;-) Objevila se malá nesrovnalost návodu s výkresem. Návod udává nastavení motoru 3 stupně dolů, výkres 5 stupňů. Takže -kompromis. Mám 4 stupně...



11.04.2009 Následovalo zalepení trubky do gondoly trupu. Bylo nutné (tak jak je uvedeno v návodu) uříznout 12mm z konce gondoly. Pro ustavení do přesné polohy je zespodu trubka podložena balzovým špalíčkem, shora je překližka s balzou, do které se bude šroubovat šroub křídla. Výrobce uvádí zalepení a po té vyříznutí závitu. Já jsem zvolil mírně odlišný způsob (náročnější na přesnost). Do překližky jsem rovnou vlepil hliníkovou matku -přijde mi to pevnější, nežli závit v překližce. Tuto matici jsem použil i pro druhý šroub. Jejich společná hmotnost je nižší, než dodávaná jedna kovová matka. Návod uvádí seřízení osy trubky pohledem do ní zezadu, kde musí být vidět střed motorové přepážky (pro kontrolu osy v půdorysném pohledu). Toto může být matoucí. Neboď přesná poloha trubky musí být v ose švu gondoly a její střed musí být na horní hranu motorové přepážky. Její střed nesmí být vidět! Ovšem musím konstatovat, že ve stavebnici chyběly jak díly pro ustavení trubky (balza, překližka), tak díly pro umístění serv (taktéž balza a překližka). Serva jsem použil hmotnostně stejná (6,2g), ovšem jsou o 1,5mm širší. Podařily se zabudovat do trupu přesně na desetiny milimetru.



13.04.2009 Pokračoval jsem slepením křídla. Použil jsem přiložené spojky a pod správným úhlem slepil. Ovšem všiml jsem si chybičky v konstrukci uprostřed křídla (viz obr). Po křídle mě čekala výškovka se směrovkou. Uhlíkovou trubku trupu bylo třeba zkrátit podle výkresu. Kormidla jsou připevněna pomocí průhledné lepící pásky již od výrobce. Perfektně provedené a naprosto dostačující pant. Na kormidla bylo potřeba jen přilepit páčky pro táhla. Nejdříve jsem přilepil výškovku, pak směrovku. Vše sedlo jak má, jen je potřeba stále kontrolovat přesnou polohu. Bowdeny jsem protáhl tak, aby směřovaly k pákám kormidel, protáhl táhla a propojil se servy. Pro možnost přesného seřízení je na koncích ohyb "cik-cak".



21.04.2009 Po osazení elektroniky podle výkresu jsem zjistil, že mi těžiště vůbec nevyšlo. Trup má příliš dlouhou přední část. Pro verzi elektro je potřeba všechnu výbavu dostat co nejvíce dozadu. Serva jsem ponechal podle výkresu, přijímač umístil do prostoru za serva. Regulátor je hned za motorem, baterie se vkládá kabinou, ale natlačí se až dozadu k servům. Po opětovném složení vyšlo těžiště přesně v rozsahu udávaném výrobcem (65-70mm). Uchycení krytu kabiny je jednoduché. Stačí na něj přilaminovat drát. Ovšem měl jsem problém s tímto drátem, protože mi narážel do motoru. Stačilo ale vyvrtat díru pro drát výše a tím se motoru vyhnul. Trochu mě překvapila vyšší hmotnost pravé poloviny křídla. Škoda, že jsem nezvážil konce křídel před slepením. Anténa přijímače je vyvedena z trupu ven a místy přilepena izolepou na spodek uhlíkové trubky. Zbytek antény ještě visí. Celková hmotnost modelu vyšla 315g. To je více, než udává výrobce. Ten udává 275g pro elektrolet. Toho není možné s doporučenou výbavou dosáhnout. Lepidlem jsem šetřil, serva mají 5,8g, přijímač 7,4g, motor 30g (doporučený typ má 26g), baterie 45g. Možná by se dalo ještě uspořit pár gramů na motoru a baterii. Ale pod 300g to rozhodně nepůjde. Proto bych viděl jako rozumný údaj 300-320g. Model už letěl, ale foukal vítr. Takže jak létá, příště.





25.04.2009 Létat jsem vyrazil celkem třikrát. Bohužel, ani jednou nebylo klidné počasí. Při zkouškách pohonu jsem zjistil, že objednané vrtulové listy jsou počítány na větětší trámec. Takže se nevyužije motor na plno. Jak se ale ukázalo, vůbec to nevadí. První vhození jsem provedl proti větru, bez motoru. Model se mírně vznesl a spokojeně, pomalinku začal ztrácet výšku. Po zapnutí motoru počal stoupat. Není to žádné dramatické stoupání, ovšem pro začátečníka naprosto dostačující. Po zapnutí motoru model ovhotně zvedne nos a pomalu stoupá, bez nutnosti velkých zásahů do kormidel. Po nastoupání nebylo třeba trimování. Model jsem namířil proti větru a tam zůstal stát bez jakéhokoli zásahu do řízení asi 15 sekund. Pak ho přecijen vítr otočil. Několikrát jsem nastoupal a pohrával si. Při letu proti větru a mírém sklonu směrem dolu, model začal neuvěřitelně klesat. Jakoby ho někdo shora tlačil dolu. To samé se mi dělo při letu po větru. Říkal jsem si, to je tím větrem... Ale po několika dnech mi to nedalo. Nalepil jsem "turbulátory". Tedy na horní stranu křídel jsem nalepil silnější, asi 3mm širokou samolepku. Vzdálenost od náběžné hrany jsem jen odhadl. Pásek je v místě uhlíkové trubky. Při dalším létání došlo skutečně ke zlepšení! Model už neměl takové tendence se propadat. Později byly turbulátory posunuty více dopředu. Zdá se, že je to ještě lepší. Přecijen vyleštěný hladký potah fólie není to pravé. Ovšem na druhou stranu, průhledná fólie na konstrukčním křídle vypadá skvěle. S modelem jsem nastoupal asi osmkrát, baterie při tomto pohonu mají výdrž. S modelem lze udělat i ladný přemet. Ve větru je samozřejmě horší tak malý a lehký model uřídit. Když začalo foukat natolik, že model couval při letu proti větru, raději jsem přistál. Těším se na bezvětří. S klidným svědomím mohu předat majiteli...













Hodnocení. Části modelu jsou od výrobce velmi dobře slepené, až na nepatrné chybičky. Obsah stavebnice postrádal několik dílů k dokončení, ty ovšem většina modelářů má v dílně. Návod k obsluze místy postrádá informace a shodu s výkresem. Výkres má popisy v anglickém jazyce. Slušela by čeština, ale i tak se lze celkem dobře orientovat. O výsledné hmotnosti a nutnosti přemístění elektroinstalace jsem již psal. Celkově hodnotím tento model velce dobře. Model je hodný, snadno ovladatelný v motorovém i bezmotorovém letu. Rozhodně doporučuji!


Hodnocení Body(10=max)
Zpracování 9
Kompletnost a kvalita příslušenství 8,5
Výkres. dokumentace, návod 8
Let, ovladatelnost 9,5
* Pokud výrobce objeví tuto stránku a bude mít zájem okomentovat můj popis a hodnocení, uveřejním jeho komentář v plném znění. JF *