Z historie
Odkazy
Balza
Model-frekvence
Čmelák Z-37
Caproni Ca.3
Albatros C.III
Fokker Dr.I
MiniCorado
MiniCorado 2
Bücker
Spitfire
FanMax review
Junior review
Joy HLG review
Argo review
Champion/Svist
Vermont Belle
Spion
Bendy 280
Vespid
Dílnička
Elektronika
Fokker Dr.1
Měřítko: M 1:8
Rozpětí: 890mm (35")
Délka: 710mm (28")
Hmotnost: 765g (26,9oz)
Motor: AXI 2217/20
Accu: 3xLiPol 2000mAh
Video:
Start,let,přistání:
11MB 24MB

První let:
10MB 15MB

22.01.2007 Tenhle modýlek jsem si vždycky toužil postavit. Samozřejmě z balzy. Když jsem brouzdal na netu, narazil jsem na fy AerodromeRC. A hned jsem si z USA objednal plánek i s laserem vyřezanými díly. Zvolil jsem měřítko menší, než jsem si kdysi plánoval (1:8). Balíček dorazil tak akorát pod stromeček. Zatím je na to čas, ale jaké barevné provedení? Udělal jsem si pár papírových modýlků, ale rozhodnout se nějak nemůžu. Pomůžete? Který na obrázku je nejlíbivější? :-)




16.02.2007 Tak jsem se do toho pustil. Hned na začátek mě potkal problém. Všechny výřezy (hlavně žebra) byly počítány na balzové lišty v palcových rozměrech. A lišty v balení nebyly. Stále jsem nevěděl, jak si poradit. Potřeboval jsem lišty 3,18x3,18mm; nebo 3,18x9,5mm a podobně. Pak mě napadla spásná myšlenka. Napsal jsem e-mail do HVP a s neuvěřitelnou ochotou mi lišty nařezali a poslali. Jinak co se stavby týče, tak zatím vše do sebe zapadá jak má. Je to radost stavět! Model lepím vteřinovým lepidlem, jen velké plochy Herkulesem. Některé pevnostní spoje ale Epoxidem.



25.02.2007 Pokračování stavby je příjemné. Pro jistotu jsem všechny hrany, které byly řezané laserem lehce obrousil. Je to proto, aby lepený spoj lépe držel. Vteřiňák nemá takovou schopnost se vsáknout do balzy přes spálený prach od řezání laserem. Trup stavím podle plánku, i když plánuji použití naprosto odlišného motoru. Motorové lože pro Speed400 vadit nebude, navíc velmi dobře vyztužuje přední část trupu. Zadní část trupu je stavěna z balzových lišt 3,18x3,18mm. Ještě před slepením obou polovin trupu jsem na jeho konci vybrousil drážky pro snadnější vlepení pantů.



09.03.2007 Na Fokříka chystám i nějaké ty detaily. Kulomet jsem objevil náhodou. Tyto lepty vyrábí firma Aviprint. A zrovna v měřítku, které se hodí! Samozřejmě, budou dva. A imitace motoru nesmí taky chybět. I tomu se přizpůsobil výběr elektromotoru. Ten už mám koupený. AXI 2217/20+obrácená montáž. Vrtule bude 11/5,5", a když budu chtít víc, mám i 12/6", ale to by byl mazec :-) El.motor bude skrytý v imitaci, takže nebude vůbec vidět, a tím kazit dojem. Na imitaci přidám výfukové trubky, a pak kulomet i motor nastříkám.



17.03.2007 Jak je vidět na obrázkách, stále stavím. Kostra je v podstatě hotová. Hmotnost této konstrukce před potažením (bez motoru) je 330g. Musím pochválit přesnost provedení výkresu. Měl jsem strach, jak vyjdou drátěné vzpěry horního křídla. Ale pokud se přesně (opakuji přesně) naohýbá drát podle výkresu, tak vše vyjde na milimetr! Panty jsem použil malé MPJ. Do trupu jsem vlepil i trubičky táhel. Motor už má zalepenou motorovou přepážku. Jak jsem předpokládal, pod motorový kryt vyšel perfektně.



26.03.2007 Model je už celý potažený. Potahoval jsem Litespanem. Jako lepidlo použil Balsaloc. Je to docela pěkná práce. Ani manželce vůně lepidla nevadila. Konstrukce potažená tímto materiálem se tolik nezpevní, jako prolakovaným papírem. Je taková pružnější. V mém případě to vůbec nevadí. Konstrukce modelu je pevná sama osobě dost. Křídla se mi podařilo už nabarvit. spodek je modrý, vršek je vidět na obrázku. Barvy jsem použil akrylátové Gunze (pro plastikové modely), nastříkal malou pistolkou (Badger).



09.04.2007 Mám nastříkáno všechno. Jen bych chtěl upozornit, že barva na tomto potahu sice drží, ale je náchylná na rýpnutí, třeba jen nehtem. V podstatě jsem zkoušel tři druhy barev, ale se stejným výsledkem. Potah je možné klidně odmastit nitrem -odolný je proti různým chemikáliím. Folie Airspan je pro nástřik vhodnější... Fokřík je už celý slepený, serva na svých místech. Ještě schází umístit akumulátory, a nějakých pár detailů. Přecijen, teprve detail dělá celek :-) Těžiště asi vyjde +- dobře, hmotnost bude do 750g. Paráda.



13.04.2007 Tak posledně jsem psal o nějakém tom detailu. Tady jsou vidět manometry (i s ručičkou), jejich průměr je 10mm. A velikost výrobního štítku je 16x10mm -na těchto fotkách to tak není vidět. Hmotnost nakonec vyšla se všemi detaily 765g. Těžiště vyšlo o 2-3mm dozadu. Chtělo by to nepatrně těžší čumák. Zkusíme a uvidíme -není to o tolik. Dnes namaluju pilota, zítra odpoledne vyrazím na velké focení, a třeba risknu i zálet :-)



15.04.2007 Na zalétání jsem neměl odvahu. Dost to foukalo. Tak jsem zkusil alespoň pár foteček. A nějakou informaci k tomu. S nabitým aku jsem zkusil vrtule. Při vrtuli 11x5,5" odebírá motor 14,5A. Když jsem nasadil vrtuli 12x6", odběr byl 17,7A. Která vrtule nakonec vyhraje se uvidí. Stačit by měla v pohodě ta menší.




22.04.2007 Včera jsem vyrazil na letiště. Chvilkami to drobek foukalo, a tak jsem radši nasadil větší vrtuli. Musím říct, že jsem byl překvapený, jak pěkně Fokřík letěl. S touto vrtulí stačilo létat na 1/2 plynu, a model létal v pohodě. Na plný plyn dokázal kolmo stoupat! Při velmi malé rychlosti je reakce modelu na kormidla velmi malá (na křidélka skoro žádná). Ale při rychlosti vyšší je zase velmi citlivá. Ale jinak je to prostě paráda; kormidlovat takovéhle éro. Bohužel, když jsem dělal poslední oblouk před přistáním, Fokřík si to v zatáčce rozmyslel a rovnou čumákem k zemi. Těžko říct, kde se stala chyba. Bylo tu více okolností. Ale asi na 70% pilotní chybička. Na první pohled to vypadalo dost špatně... Ale oprava nebude tak složitá. Vlastně potah všude zůstane, jen si budu muset pohrát s novou motorovou přepážkou a krytem motoru. Jak jsem se popral s prvním letem tohoto modelu, se můžete podívat sami na videu nahoře.





15.05.2007 Tak model je opravený. Musím poděkovat fy.Model Motrors. Napsal jsem jim, že jsem havaroval, a že mi začly pískat ložiska. Obratem mi poslali nové a zdarma!
...V neděli jsem večer létal, a řeknu vám přátelé, to byla nádhera. Bezvětří, na obloze mráčky, do toho trojplošník na minimálních otáčkách... Prostě nádhera. Ani se mi nechtělo kazit ten pohled nějakou akrobacií, takže jsem létal 30min. bez výkrutu, přemetu, prostě jen tak. A to se mi povedlo i několik přistání. Ta jsou trošičku náročnější. Model má snahu přepadat na čumák. Budu to muset ještě nafilmovat! Jinak vrtuli tam asi nechám navždy 12/6". Létání je na dlouho, start v trávě na 3/4 plynu, poletování v bezvětří i pod 1/2 plynu. Pokud je však potřeba přidat, je tam výkonu až, až.





30.08.2007 Odpovědi na časté otázky:
1) Model je stále celý. Kromě pádu při prvním letu mu přibyly jen drobné šrámy. Naposledy jsem s ním létal včera.
2) Cena kitu z USA: model=75USD, poštovné=39USD, naše DPH=19%. Celkem cca 2800Kč.
3) Ano, manželka mi dala souhlas s uvedením fotografie na těchto stránkách. Jedná se o fotomontáž -viz vedle. Byly připomínky na to, že jeden model na stránky bez potahu dám, a druhý ne. Tak aby to bylo fér, tak tohle byla náprava.



( O modelu také vyšel článek v RC revue 6/2007)




NAHORU