Z historie
Odkazy
Balza
Model-frekvence
Čmelák Z-37
Caproni Ca.3
Albatros C.III
Fokker Dr.I
MiniCorado
MiniCorado 2
Bücker
Spitfire
FanMax review
Junior review
Joy HLG review
Argo review
Champion/Svist
Vermont Belle
Spion
Bendy 280
Vespid
Dílnička
Elektronika


FanMax -výrobce: Scorpio
Rozpětí: 1380mm (54,3")
Délka: 1055mm (41,5")
Hmotnost:??? cca 1050g (37oz)
Motor: Turnigy C2826 KV1650
Accu: LiPol 3s 1500mAh



10.09.2009 Abych se náhodou nenudil, přibyl mi tu další model na sestavení. Doufám, že už poslední, potřebuju taky chvilku pro svůj model. :-) Ale k modelu. Majitel zakoupil model od českého obchodníka na modelářské akci. Obsah krabice byl nepoškozený, vše bezpečně rozmístěné. Křídlo a výškovka je konstrukční, potažené průhlednou fólií. Trup je jakýsi polystyren pěněný do formy (těmito materiály se nezabývám, tudíž nevím, jestli jsem to správně popsal). Každopádně na trup se musí polehoučku, každé ťuknutí, či zmáčknutí, zanechá stopy. Příslušenství je v sáčku, zdá se, že obsahuje naprosto veškeré drobnosti pro dokončení modelu. Krabice obsahuje i návod ke stavbě s úplným výpisem (i nákresem) všech dílů. Nic nechybí. Jen mi schází český návod -či překlad. Ten by u stavebnice měl být! Každopádně návod obsahuje poměrně dobrý obrázkový návod, jak postupovat při stavbě. Ke každému obrázku je i anglicky psaný popis. Kvalita dílů stavebnice -připomínku mám k dílům vysekávaných z překližky. Díly jsou nepěkně protlačené, některé nedoseknuté. Rohové části některých dílů jsou rozštípané (viz obr). Křídlo i výškovka vypadají dobře, zrovna tak ostatní drobné díly. Trup je slepen ze dvou polovin. Ovšem ty jsou sesazeny s přibližně dvoumilimetrovým posunem. Takže při vyřezávání vyznačených otvorů se bude muset dát pozor, aby byly správně proti sobě.
Stavbu jsem již zahájil. Překližkové díly jsem vyloupal a poopravil. Pozor na stavbu přesně podle plánku. Pokud se bude postupovat přesně podle obrázkového návodu, nemůže celá sestava překližkových dílů vyjít. Je třeba vše na sucho zkusit a to tak, aby pasovaly i ty díly, které se budou lepit mnohem později. Vyznačená místa v trupu jsou sice dobrá, ale rozhodně se nedá na toto vyznačení spolehnout. Při vlastním lepení přepážek a držáků je nutné vždy přiložit díly následující, aby bylo umístění správné. I přes to je nutné některé díly poupravit, aby se je podařilo do trupu vůbec vecpat. Ale vše se dá zvládnout s trpělivostí a pilníkem v ruce...






18.10.2009 Do trupu jsem použil serva HXT900. Výřezy pro serva byly příliš veliké, musel jsem si vyrobit mezirámečky vlastní. Pro náhon kormidel jsou ve stavebnici připravena táhla. Tato táhla jsou již naohýbaná na nějakou délku. Bohužel, tato délka je nevyhovující, takže se musí táhlo upravit. Pozor však na to, když jsem se pokusil ohyb narovnat, drát praskl. Tady bych výrobci doporučil provést ohyby jen na jednom konci, druhý ponechat delší, každý si ho pak snadno upraví (nebo použije blimpy). A teď co se týká pohonu. Majitel letadla nechtěl model vybavený dmychadlem. Takže jsem musel vyrobit pylon pro nějaký bezkomutátorový motor. Jak jsem si poradil, je vidět na fotce. Pylon je součástí trupu a za křídlem tak, že křídlo lze snadno odejmout. Motor jsem vybral Turnigy C2826 KV1650, baterií bude tříčlánek LiPol, vrtule třílistá 7/4", regulátor 18A. Pohonnou sestavu jsem již vyzkoušel, z akumulátorů odebírá maximálně 16,5A. Ale dál ke stavbě. Usazení výškovky a směrovky proběhlo prakticky bez problémů. Jako pant kormidel je použita izolepa. Na žádost majitele měl být původně model bez podvozku. Ovšem nakonec jsme se dohodli, že podvozek bude. Přistáváni na břicho trupu by problém nebyl, problém by byla životnost tohoto trupu. Dodatečně jsem tedy podvozek dodělal. Co se týká křídla. Je potřeba jen vyříznou potah v místě lepení. Uši se měly jen přihnout plochami k sobě, do patřičného úhlu. Ovšem tím vznikla velká mezera ve spodní části. Vyfrézovaný klín nebyl ostrý. Rozhodl jsem se tedy koncové díly křídla uříznout úplně, obrousit plochy a přilepit pěkně plochu na plochu. U křídla se mi taky nelíbí, že je poměrně hodně prohnuté. Zkusím tomu pomoci nahřátím potahu, ale nevím, nevím. Zkroucené ale není. Letadlo je téměř hotové, chybí jen kabina. Tu ovšem majiteli někdo ukradl v obchodě ve chvíli, kdy si vybíral figurku pilota. Doufám, že s tím něco vymyslíme.











31.1.2010 Tak model je úplně dokončený. Kabinku si dodělal majitel sám. A pilota si tam vytvořil taky pěknýho, ne? Model jsem zkompletoval, ale těžiště vyšlo trochu hůře. Musel jsem zatížit čumák. Ovšem, pokud by se použila větší baterka, závaží by nebylo třeba. Hmotnost letadla připraveného k letu je 880g. To je výborný výsledek. Je to skoro o 200g méně, než uvádí výrobce. Tento rozdíl vznikl tím, že výrobce počítal s Nixx články a se dmychadlem, které taky něco váží. Dnes jsme model zalétli. Ku pomoci jsme přizvali i kolegu modeláře/fotografa Míru. Sněhu hromady, takže v případě karambolu spadne model jak do peřin. Na druhou stranu, nebyla možnost vyzkoušet start ze zemně. Pro první starty a létání jsem nastavil těžiště malinko dopředu. A jak model létá? Řekl bych že velmi dobře. Již první let byl pohodový. Ano, trochu trimování, ale jen nepatrně. Co je postatné, model při plném plynu má slušnou rezervu výkonu. A hlavně, po přidání plynu se nevzpíná, jen zvýší rychlost a namíří pod mírným úhlem nahoru. Motorový i bezmotorový let je příjemný. Udělal jsem několik náletů, a pak přistání. Tedy do toho sněhu to bylo spíše zapíchnutí. Jakmile se kolečka začala bořit, šup, model byl zapíchnutý čumákem ve sněhu. Ale na taková přistání jsem už zvyklý z těch svých prvoválečných strojů. Pak se chopil vysílačky majitel. První hod/start. Trošku nás vystrašil, protože model poslal pod mírným úhlem k zemi, a to tak, že si škrtl kolečkama o sníh a udělal takové efektní tři drážky do sněhu. Ale vše ustál, a pak už to byla radost. Je naprosto spokojený a to je podstatné. Přistání do hlubokého sněhu sice vypadala divoce, ale byla bezpečná. Navíc motor je umístěn vysoko a za křídlem. Takže stačí ofouknout čumák, a letět znovu. Na závěr mi nezbývá, než popřát majiteli hodně startů a šťastných přistání. J.F.



















Hodnocení Body(10=max)
Zpracování 8,5
Kompletnost a kvalita příslušenství 8,5
Výkres. dokumentace, návod 8
Let, ovladatelnost 9,2
* Pokud výrobce objeví tuto stránku a bude mít zájem okomentovat můj popis a hodnocení, uveřejním jeho komentář v plném znění. JF *