Z historie
Odkazy
Balza
Model-frekvence
Čmelák Z-37
Caproni Ca.3
Albatros C.III
Fokker Dr.I
MiniCorado
MiniCorado 2
Bücker
Spitfire
FanMax review
Junior review
Joy HLG review
Argo review
Champion/Svist
Vermont Belle
Spion
Bendy 280
Vespid
Dílnička
Elektronika
Champion/Svist
Rozpětí: 2760mm
Délka: 1260mm
Hmotnost: 2200g
Motor: AXI 2820/10
Accu: 10xNiCd 1900mAh

Proč mám tento model? Za vše může kolega "archeolog" a jeho touha fotit terén shora. Vše začalo s modelem Špion. Ke konci sezony (05) jsme udělali několik závěrů. Dosavadní fotoaparát nemá dostatečnou kvalitu. Dalším problémem je odhadování, kudy letět, kdy stisknout spoušť. Z jednoho letu bylo jen malé procento povedených fotek, navíc se jich mohlo udělat jen cca 25. Padlo rozhodnutí. Pro fotografování použijeme fotoaparát můj rodinný (6MPx, 200g). Abychom věděli, kde se přesně pohybujeme s letadlem, kolega zakoupí bezdrátovou kameru K-02 (jen 48g!). Je sice pro vnitřní použití, ale pokud se nehodí do písku, nebo rybníka... Já dostal úkol sehnat letadlo o rozpětí 2,5m. Jednak pro dostatečnou nosnost, ale také proto, aby se zlepšila viditelnost modelu na obloze. Zakoupil jsem tedy Championa, vyšel mi nejlépe cenově.K němu jsem ještě pořídil křídla modelu Svist. Tyto křídla jsou zaměnitelná, křídlo Svistu však umožňuje svižnější polétání. Křídlo Championa jsem pak vybavil držáky pro kameru a fotoaparát. Při tvorbě držáků jsem myslel také na to, aby byly snadno demontovatelné, včetně možnosti odpojení kabelů kamery a fotoaparátu. Při demontáži zůstanou na křídle jen aerodynamicky zbroušené překližkové díly, ve kterých je zalepená matka M2. U použité kamerky udává výrobce napájení 9V. Po několika pokusech jsem však přišel na to, že v orig. připojovacím konektoru je zalitý stabilizátor 5V. Takže jsem kamerku rozebral, a napájel kablík se servokonektorem. Tím napájím kamerku přímo z BEC (zapojeno do přijímače). Kamerka má zanedbatelný odběr -do 80mA.
  Co se týká letových vlastností, tak s křídlem Svista je to docela svižnější. Není problém trocha akrobacie. Příjemné jsou večerní, nízké průlety na vysoké rychlosti. V tom tichu letadlo nádherně sviští. S křídlem Championa je to zase o něco pomalejší létání, avšak vydrží bez motorového letu na můj vkus až moc dlouho nahoře :-). Pokud nasadím na křídla fotoaparát s kamerkou, letové vlastnosti se změní jen málo. Je to opravdu bezva sestava. Nějaké fotky, které nafotím najdete v sekci Foto-shora.
  Ještě pro kompletní informaci. Na motoru je nasazená vrtule 11/7". Odběr na zemi se pohybuje těsně pod 40A. Co se týká stavby, tak ta byla vcelku bezproblémová. Vše podle dodaného návodu od výrobce. Jen motor jsem si tam dal jiný. Počítána je do tohoto trupu MEGA, ale i AXI se mi tam vešel. Těžiště mi vyšlo taky dobře, jen jsem si musel vyrobit svůj držák baterek. Takže stavba proběhla více-méně hladce.
(O kamerce jsem psal též v článku pro časopis RCRevue 10/2006)


25.10.2006 -Tak mi to nedalo, našel jsem doma nějaké zbytky materiálů a předělal jsem uchycení foťáku. Teď je možné fotit i pod úhlem. Na pohled to nevypadá, ale je to celkem pevné uchycení (a hlavně rychle vyrobené). Aby nebylo třeba dalších úprav na modelu, snažil jsem se využít stávajících držáků. Ostatně, podívejte se sami. Fotky z modelu jistě brzo přibudou...